Rozhovor s doc. RNDr. Helenou Koldovou, Ph.D., děkankou Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity
14. července 2021
Park v Dukelské ulici je z obou stran obklopen významnými veřejnými budovami, pro jejichž uživatele představuje přirozené relaxační zázemí. V bezprostřední blízkosti parku v Dukelské ulici se nachází také Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Jak vnímá situaci kolem plánované proměny parku,
jsme se zeptali přímo paní děkanky doc.
RNDr. Heleny Koldové, Ph.D. Zde nabízíme záznam rozhovoru.
Otázka: Paní děkanko, vaše fakulta se nachází přímo v Dukelské ulici, tedy v bezprostřední blízkosti parku Dukelská. Co je první věc, která Vás ve spojení s tímto parkem napadne?
Odpověď: Krásné vzrostlé javory, jasany, duby, které tvoří zajímavou kulisu při pohledu z našich učeben a kanceláří. Zejména prostory naší fakulty v nejvyšších patrech budovy v Dukelské ulici jsou doslova obklopeny nádhernými korunami stromů.
Otázka: Jak byste zhodnotila současný stav parku? Můžete z pohledu občana i z pohledu fakulty, tj. využití parku pro studenty či pro účely školy.
Odpověď: Současný stav parku podle mého názoru už má
velmi neutěšený stav v těch částech, kde se téměř nekontrolovaně
rozrůstají různé keře i z různých náletů a dochází k prorůstání větví. Nižší
rostlinná patra u těchto keřů jsou plná plevelů, a to výrazně snižuje jak
využití parku k volnočasovým aktivitám, tak je ale i snižována
nezanedbatelná estetická stránka parku.
Park v Dukelské má projít celkovou přeměnou, která má vést ke zlepšení jeho užitných vlastností. Přípravě projektu předcházel sociologický průzkum v podobě dotazníku a osobního setkání přímo v místě parku. Následovalo také projednávání projektu na Magistrátu města České Budějovice.
Lidé si ve zmiňovaném sociologickém průzkumu nejvíce přáli otevřený přístup k řece, na druhém místě uváděli oddělení pěší od cyklostezky a jako třetí požadovali vyřešit herní prostor pro děti (pozn. autora).Odpověď: Naše fakulta se do diskuze nezapojila, ale vedení fakulty samozřejmě sleduje všechny aktuální informace týkající se města a regionu.
Otázka: Viděla jste vítězný návrh architektonické soutěže od ateliéru Rusina & Frei?
Odpověď: Návrh jsem viděla v periodickém tisku, kde
byl zejména v regionálních přílohách poměrně podrobně představován.
Otázka: Líbí se Vám nově navrhovaná podoba parku? Co konkrétně? A doporučila
byste něco zlepšit nebo napadá Vás ještě něco dalšího k doplnění?
Odpověď: Jsem ráda, že zde vznikne nejen jakási kultivovaná
zelená oáza několik stovek metrů od náměstí, ale i příjemné prostředí k relaxaci
i pohybovým aktivitám. Takovéto prostředí v téměř samotném centru města
není úplně samozřejmé, a proto je dobře, že ho budeme mít v Českých
Budějovicích. Líbí se mi nejen navrhované změny v rozvržení zelených
ploch, ale hlavně oddělení cest pro chodce a pro cyklisty, protože několikrát
jsem se stala svědkem křížení tras těchto dvou skupin, kdy to někdy hrozilo
vzájemnou kolizí. Zejména naši studenti pak zcela určitě ocení pozvolný
stupňovitý přístup k řece.
Otázka: Tráví studenti PF v parku volný čas? Pokud ano, jak nejčastěji? Pokud ne, proč si myslíte, že tomu tak je?
Odpověď: Jak mohu pozorovat okolí naší fakulty v průběhu
celého akademického roku, tak si troufnu konstatovat, že park představuje pro některé
naše studenty zázemí, když se potřebují soustředit před zkouškou a zápočtem.
Tráví zde také čas mezi přednáškami, diskutují, relaxují. Často si zde navzájem
vyměňují a doplňují poznámky z výuky.
Otázka: Bude mít podle Vás revitalizace parku nějaký přínos pro fakultu?
Odpověď: Jak je zřejmé, z mé přecházející odpovědi, je park našimi studenty využíván v zásadě každý den, proto se domnívám, že navrhované změny povedou k ještě většímu využití parku i pro relaxaci našich studentů, ale i příležitostně pro výuku některých seminářů.
Otázka: Využíváte v současnosti nějakým způsobem park při výuce? A využívali byste, pokud by tuto možnost nabízel?
Odpověď: Někteří naši pedagogové park k výuce
příležitostně využívají (i s ohledem na počasí), jedná se zejména o
seminární skupiny s menším počtem studentů v takových předmětech jako
je výtvarná výchova, některé společenskovědní a pedagogicko-psychologické
disciplíny. V případě, že by se podařilo včlenit do celkové kompozice
parku i jakýsi "učební koutek", velice bychom takový počin přivítali.
Otázka: Neobáváte se, že budou mít plánované úpravy parku nějaký negativní vliv ať už na provoz školy nebo obecně?
Odpověď: Samozřejmě počítáme s určitým diskomfortem,
až budou zejména stavební práce.
Otázka: Paní děkanko, pokud se mohu zeptat, využíváte Vy osobně nějakým způsobem park v Dukelské? Ať už jako chodec, cyklista ...?
Odpověď: Mám velice ráda cyklistiku, proto pro mě osobně tento prostor představuje část příjemné cesty na kole podél řeky.
Otázka: Ve zmiňovaném průzkumu si lidé nejvíce přáli otevřený přístup k řece. Obecně chtějí trávit více času u vody. Co Vy a voda, jde to k sobě? Mám na mysli Váš vztah ke koupání v řece, vodním sportům, rekreační plavbě. Lákalo by Vás toto místo ke zmiňovaným aktivitám, až bude upraveno do podoby dvoustupňového nábřeží s volným přístupem k řece?
Odpověď: Rekreační plavba tvoří často součást mé letní dovolené, takže můj přístup k vodním sportům je vřelý.
Otázka: A poslední otázka. Těšíte se na novou podobu parku?
Odpověď: Těšíme se z nové podoby parku všichni na fakultě, jak zaměstnanci, tak i studenti!
Paní děkanko, moc děkujeme za Váš čas a za ochotu odpovídat!